چگونه ایده ها را ارزیابی کنیم

نوآوری سازمانی فقط تولید ایده های تجاری خلاقانه نیست. همچنین در مورد بررسی ایده ها به منظور شناسایی آنهایی است که احتمال دارد به نوآوری های موفق تبدیل شوند. متأسفانه، بسیاری از سازمان ها در فرآیندهای بررسی ایده خود دچار اشتباهاتی می شوند که منجر به رد ایده های بالقوه نوآورانه به نفع ایده های کمتر نوآورانه می شود.

در برخی موارد، فرآیند بررسی ایده یک موضوع ساده است که یک مدیر مجموعه‌ای از ایده‌ها را مطالعه می‌کند و آن‌هایی را انتخاب می‌کند که معتقد است برای شرکتش بهترین کارایی را دارند. این اغلب در شرکت های کوچکتر که توسط یک مالک و مدیر اداره می شوند، اتفاق می افتد. با این حال، در اکثر مشاغل متوسط ​​تا بزرگ، یک فرآیند ارزیابی ساختاریافته برای موارد زیر ضروری است:

  • ایده هایی را که به احتمال زیاد به عنوان نوآوری برای شرکت موفق می شوند، شناسایی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ایده های پیچیده توسط افرادی با تخصص مناسب مورد بررسی قرار می گیرند تا بفهمند چه چیزی برای اجرای ایده لازم است – و چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود.
  • یک مدیر میانی را قادر می سازد تا از ایده در برابر مدیریت ارشد، ذینفعان و مقامات مالی که ممکن است نیاز به تصویب بودجه ایده داشته باشند، دفاع کند.
  • امکان بررسی تعداد زیادی از ایده ها را به شیوه ای کارآمد از منابع فراهم می کند.
  • با شناسایی مشکلات اجرایی بالقوه و تهیه اقدامات مناسب برای غلبه بر آن مشکلات، ایده را بهبود بخشد. متأسفانه، این جنبه آخر اغلب در رویه های رسمی بررسی ایده گم می شود.

دکتر سعید جوی زاده (2)

روش های رایج

انواع روش های بررسی ایده وجود دارد. ما به سه روشی که استفاده می کنیم، ارزیابی پاس-شکست، ماتریس های ارزیابی و تحلیل SWOT نگاه خواهیم کرد.

ارزیابی پاس-شکست

اگر تعداد زیادی ایده وجود دارد که نیاز به بررسی دارند – به عنوان مثال، شما یک کمپین ایده در سراسر شرکت را در مورد یک موضوع محبوب راه اندازی کرده اید و صدها ایده ایجاد کرده اید – یک ارزیابی ساده با شکست اغلب ضروری است تا به نتیجه برسد. جمع ایده تا سطوح قابل مدیریت

بهتر است با یک معیار ساده برای تعیین اینکه آیا یک ایده به ارزیابی عمیق‌تری می‌رود یا خیر، شروع کنید. این معیار ممکن است مربوط به بودجه، چارچوب های زمانی، تناسب با فرهنگ شرکت یا صرفاً دوام عملی باشد. ملاک هر چه باشد باید روشن شود. اگر بعداً یکی از همکاران بپرسد که چه اتفاقی برای ایده او افتاده است، می توانید توضیح دهید که چرا از این مرحله اولیه عبور نکرده است. دانستن اینکه ایده او به دلیلی عملگرایانه – مانند گران بودن برای اجرا – اجرا نشده است، اطمینان بیشتری نسبت به رد ایده بدون دلیل آشکار دارد.

همچنین مهم است که مراقب باشید در رد ایده‌هایی که با اصلاح، ممکن است معیار عدم موفقیت را برآورده کنند، خیلی سریع رد نکنید. به عنوان مثال: یک ایده بسیار خلاقانه که معیار بودجه شما را برآورده نمی کند، با این وجود باید تصویب شود. ممکن است بتوانید روشی را برای اجرای ایده با هزینه کمتر تعیین کنید.

اگر ایده‌های کمی وجود داشته باشد، ارزیابی گذرا و شکست اغلب ضروری نیست. حرکت به سمت ماتریس ارزیابی پیچیده تر آسان تر است.

دکتر سعید جوی زاده (2)

ماتریس ارزیابی E

ماتریس ارزیابی یک آرایه ساده است که در آن کارشناسان یک ایده را با مجموعه ای از معیارها مقایسه می کنند. در تجربه من، پنج معیار بهترین است، زیرا اجازه می دهد تا یک بررسی گرد و بدون درگیر کردن ارزیابی کنندگان در جزئیات غیر ضروری انجام شود. ارزیاب میزان تطابق ایده با هر معیار را رتبه بندی می کند (من مقیاس 0-5 امتیاز برای هر معیار را توصیه می کنم). ارزیابان همچنین تشویق می‌شوند تا نظراتی را ارائه کنند که در آن رتبه‌بندی‌های خود را توضیح دهند و به‌ویژه، پیشنهاد کنند که چگونه ممکن است این ایده برای غلبه بر نقاط ضعف بهبود یابد.

ماتریس ارزیابی یک معیار به امتیاز معیار و همچنین یک امتیاز کلی برای هر ایده ارائه می کند. با فرض اینکه چندین ایده با تمرکز بر یک مشکل خاص یا یک موضوع تجاری به طور همزمان مورد ارزیابی قرار می گیرند، می توان این امتیازات را با هم مقایسه کرد و ایده های دارای بالاترین امتیاز را برای بررسی بیشتر انتخاب کرد. با این حال، توجه به نظرات ارزیاب ها مهم است. ایده ای با امتیاز پایین ممکن است در پی تغییرات جزئی بسیار بهبود یابد.

در روزهای مدیریت ایده، ماتریس ارزیابی را به عنوان رویکرد اولیه بررسی ایده توصیه کردم (و در نرم افزار مدیریت ایده ای که توسعه دادم گنجانده بودم) زیرا راه اندازی آن ساده است و به حداقل مقدار نیاز دارد. زمان برای بررسی ایده، بررسی مقایسه ای ایده را امکان پذیر می کند و شناسایی امیدوارکننده ترین ایده ها در مجموعه بزرگی از ایده ها را آسان می کند. با این حال، ماتریس ارزیابی به خودی خود معمولاً برای تصمیم گیری نهایی در مورد ایده ای که ممکن است میلیون ها یورو برای اجرای آن هزینه داشته باشد کافی نیست. اما به شما کمک می‌کند تا ایده‌هایی را برای بررسی دقیق‌تر انتخاب کنید، بنابراین فرآیند بررسی را کارآمدتر می‌کند.

اتفاقاً یک ابزار ساده ارزیابی ایده در وب سایت CreativeJeffrey وجود دارد. آن را امتحان کنید!

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) یک استراتژی بازاریابی قدیمی است و به این ترتیب یک پیگیری مفید برای ماتریس ارزیابی است. در صورتی که با تحلیل SWOT آشنا نباشید، این یک شکل ساده است که در آن بازبینان نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای بالقوه یک ایده را نشان می دهند. از آنجایی که تجزیه و تحلیل SWOT به یک ایده از دیدگاه های مختلف نگاه می کند، در مقایسه با برخی روش ها، بررسی جامع تری از یک ایده ارائه می دهد.

اطمینان حاصل کنید که بازبینانی که تجزیه و تحلیل SWOT را انجام می دهند، فقط نقاط ضعف و تهدید را فهرست نمی کنند، بلکه پیشنهادهایی برای غلبه بر آنها ارائه می دهند. به کارگیری این پیشنهادات می تواند یک ایده ضعیف را به ایده ای قوی تبدیل کند.

دکتر سعید جوی زاده (2)

نقد در مقابل بهبود

در طول سال ها، متوجه شده ام که تحلیلگران کسب و کار تمایل دارند بیش از حد از ایده های جدید انتقاد کنند. این قابل درک است، آنها وظیفه مدیریت و به حداقل رساندن ریسک را دارند. و ایده های خلاقانه معمولاً خطرناک ترین هستند. در نتیجه، بسیاری از ارزیابان بر ضعف ها و تهدیدها تاکید می کنند. از یک طرف، این قابل درک است. شرکت شما نباید ایده هایی را اجرا کند که احتمالاً شکست های پرهزینه ای دارند. اما، بسیاری از نقاط ضعف را می توان به راحتی بهبود بخشید. ایده ای که اجرای آن بسیار پرهزینه است، ممکن است با تغییرات جزئی، با هزینه بسیار کمتری اجرا شود. و با بهبود نقاط ضعف یک ایده خلاق، ممکن است یک شکست پرهزینه را به یک موفقیت سودآور تبدیل کنید!

تیم های ارزیابی

ارزیابی ها باید توسط تیمی از افراد دارای تخصص مرتبط انجام شود. در حالت ایده آل، این تخصص باید متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر در حال ارزیابی ایده های محصول جدید برای یک ابزار الکترونیکی هستید، کارشناسان شما ممکن است شامل مهندسان، افراد بازاریابی، خرده فروشان (که محصول را می فروشند) و یک یا چند نفر از مشتریانی که انتظار خرید محصولات جدید را دارند، باشند.

دستور کارها و پیش داوری های ارزیاب

یک مزیت خاص برای بررسی ایده‌ها توسط تیم‌ها این است که در حالی که ارزیابی‌کنندگان فردی تعصب دارند، تیم‌های متفاوت احتمالاً چنین پیش داوری‌هایی را لغو می‌کنند.

به عنوان مثال: یک مهندس آموزش دیده در یک فناوری قدیمی تر ممکن است تمایلی به دادن نمره ارزیابی بالا به ایده ای که از فناوری جدیدی استفاده می کند که با آن آشنایی ندارد، نداشته باشد. موفقیت چنین ایده ای ممکن است شغل او را تهدید کند! یک مدیر حسود ممکن است این واقعیت را دوست نداشته باشد که زیردستانش خلاق تر از او هستند و بنابراین ممکن است به ایده های خلاقانه نمرات ارزیابی ضعیفی بدهد. در آن سوی طیف، افراد خلاق و نوآوری مانند من و شما اغلب نسبت به خلاقانه‌ترین ایده‌ها بسیار مشتاق هستیم و بنابراین امتیازات بسیار بالایی برای خلاقیت می‌دهند. گاهی اوقات، یک ایده کمتر خلاقانه ممکن است نوآورانه تر باشد (از نظر سودآوری).

دکتر سعید جوی زاده (2)

روش‌های بازبینی ایده‌های غیرمعمول و بازیگوش

دو روش بررسی ایده های زیر کمتر رایج هستند، اما موثر و به ویژه برای ایده های بزرگ و خلاقانه مناسب هستند که ممکن است کاملاً با روش های ارزیابی استاندارد شما مطابقت نداشته باشند. بهتر است، آنها سرگرم کننده خوبی هستند!

نقش بازی

سناریوهایی ایجاد کنید که شامل ایده شما باشد. به عنوان مثال، اگر ایده ای برای یک سرویس جدید دارید، سناریویی را ایجاد کنید که در آن دو نفر نقش ارائه خدمات را بازی می کنند و دو نفر دیگر نقش مشتریانی را ایفا می کنند که به راحتی راضی نیستند. سناریو را اجرا کنید و بحث کنید. چی خوب شد؟ چه چیزی به این خوبی پیش نرفت؟ چه چیزی شما را شگفت زده کرد؟

اگر یک نمونه اولیه از یک محصول جدید دارید، حتی یک نمونه اولیه، بازی های نقشی را ایجاد کنید که شامل استفاده از نمونه اولیه است. در تجربه من در کارگاه های بازی نقش، آنچه در مفهوم ایده خوبی به نظر می رسد در عمل ناخوشایند است. خوشبختانه، اگر مشکلات احتمالی را شناسایی کنید، می توانید برای اصلاح آنها اقدام کنید.

نقش مؤثر دیگری برای ایده محصول یا خدمات جدید این است که دو نفر نقش تیم فروش و دو نفر دیگر نقش مشتریان را بازی کنند. در حالت ایده‌آل، فروشندگان شما نقش مشتریان و افراد غیرفروشنده نقش افراد فروش را بازی می‌کنند. این به این دلیل است که فروشندگان شما با نوع اعتراضات و ترجیحات مشتریان در حین فروش آشنا می شوند. از هر تیم بخواهید آماده شود، سپس از عوامل فروش بخواهید که محصول را به بازیگران مشتری بفروشند که به آنها دستور داده شده است تا حد ممکن اعتراض خود را مطرح کنند.

پس از آن، مجدداً در مورد نتایج بحث کنید.

دکتر سعید جوی زاده (2)

آزمایشات ایده

محاکمه ایده گونه ای از یک بازی نقش است که در آن شما یک ایده را توسط هیئت منصفه مورد محاکمه قرار می دهید.

تیم خود را به دو گروه تقسیم کنید: طرفداران ایده که از ایده دفاع می کنند و دادستان هایی که تلاش می کنند ایده را از سازمان شما حذف کنند. در صورت امکان، یک فرد خارجی بی طرف یا یک تیم کوچک از افراد خارجی را به عنوان داور بیاورید. گروهی از مشتریان ایده آل خواهد بود، اما سه همکار که در تیم شما نیستند نیز کافی است.

هنگامی که تیم ها آماده شدند، یک دادگاه ایجاد کنید که در آن مدافعان ایده را ارائه می کنند و در دفاع از آن استدلال می کنند در حالی که دادستان ها علیه ایده استدلال می کنند. با خیال راحت از شاهدان و کارشناسان برای حمایت از استدلال دعوت کنید. در هر زمان، یک قاضی نیز ممکن است سؤالاتی بپرسد.

داوران نباید به پذیرش یا رد ایده محدود شوند. آنها همچنین ممکن است توصیه هایی را برای یافتن یک مصالحه، پذیرش بخشی از ایده یا کشف یک مفهوم مرتبط که ممکن است امیدوارکننده تر از ایده اصلی باشد، ارائه دهند.

در حالی که آزمایش های ایده نسبت به روش های ارزیابی سنتی زمان و منابع بیشتری مصرف می کنند، این رویکرد تجزیه و تحلیل عمیق هر ایده را در یک محیط پویا تضمین می کند.

دکتر سعید جوی زاده (2)

توسعه ایده

هنگامی که یک ایده از این موانع اولیه عبور کرد، ممکن است برای اجرا آماده شود یا ممکن است نیاز به آزمایش دقیق تری داشته باشد. ما این مرحله از بررسی ایده را “توسعه ایده” می نامیم، زیرا دیگر فرآیند ارزیابی یک ایده نیست، بلکه روشی برای توسعه آن برای اجرا است.

توسعه ایده ممکن است شامل آماده سازی مورد تجاری، توسعه نمونه اولیه، شروع مدیریت پروژه یا بازاریابی آزمایشی باشد. در این شماره از گزارش 103 فضای کافی برای پرداختن به توسعه ایده در جزئیات وجود ندارد – بنابراین ما آن را برای شماره دیگری ذخیره می کنیم. علاوه بر این، چگونگی توسعه ایده توسط یک شرکت به ماهیت ایده، ماهیت شرکت و فرآیندهای موجود برای اجرای ایده ها بستگی دارد.

 

روش‌های ارزیابی خوب می‌توانند ایده‌های خوب را نجات دهند

زمانی که ایده ها بر اساس هوس یک مدیر تایید یا رد می شوند، خلاقانه ترین ایده ها اغلب از بین می روند. آنها بسیار متفاوت، بسیار خطرناک و نیاز به تغییر بیش از حد درک می شوند. به همین دلیل است که شما باید ابزارهای خوبی داشته باشید که ایده ها را بر اساس شایستگی آنها ارزیابی می کند. آنها نه تنها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید کدام ایده های نوآورانه بیشترین پتانسیل را برای موفقیت دارند، بلکه می توانند عناصری از ایده را که ممکن است برای افزایش احتمال موفقیت نیاز به بهبود داشته باشند، شناسایی کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *