آفریقا دانشمندان جوان خود را با سرمایه گذاری نکردن در نوآوری های آنها شکست می دهد

یک دانشمند اوگاندایی یک آزمایش تشخیصی سریع ایجاد کرده است که می تواند پروتئین ابولا را در کمتر از پنج دقیقه در محل مراقبت در جامعه تشخیص دهد. این اولین آزمایش تشخیصی سریع است که قادر به تشخیص گونه های مختلف ویروس ابولا و ماربورگ است.

در سال‌های 2013 و 2014، میساکی واینگرا برای ثبت اختراع با سازمان مالکیت فکری منطقه‌ای آفریقا و سازمان جهانی مالکیت فکری درخواست داد.

حق ثبت اختراع به مخترعان اعطا می شود تا به آنها حقوق انحصاری برای ساخت، استفاده و فروش اختراعات خود بدهند. به طور متوسط ​​حدود یک سال طول می کشد تا یک پتنت توسط سازمان جهانی مالکیت فکری اعطا شود و پنج سال برای اعطای آن توسط سازمان مالکیت فکری منطقه ای آفریقا.

در طول این مدت، مخترع انتظار می‌رود که محصول را بیشتر توسعه دهد و راه‌هایی را که از طریق آن محصول می‌تواند به بازار ارائه شود را بررسی کند. در صورت اعطای حق ثبت اختراع، هر کسی که مایل به استفاده یا فروش این تست سریع است، باید برای انجام این کار از Wayengera مجوز بگیرد.

یک ایمیل هفتگی با تجزیه و تحلیل مبتنی بر شواهد از بهترین محققان اروپا

اوگاندا به عنوان کشور اصلی دانشمندی که در پشت این نوآوری قرار دارد، اعتبار خواهد داشت، اما سفر Wayengera به سمت کشف آزمایش تشخیصی سریع، یک سفر دشوار بوده است. مشخصه این بیماری کمبود شدید بودجه و حمایت دولتی بوده است – اگرچه اوگاندا نیاز مبرمی به آزمایش سریع ابولا داشته است.

مشکلات Wayengera بر مشکلاتی که بسیاری از محققان جوان در آفریقا با آن روبرو هستند – فرصت‌های از دست رفته و عدم تعهد سیاسی نسبت به نوآوری، تحقیق و توسعه را نشان می‌دهد.

چالش تامین مالی

بین سال‌های 2000 تا 2001، اوگاندا در سه منطقه خود شیوع ابولا داشت. در آن زمان، این بزرگترین شیوع ثبت شده در نظر گرفته می شد که بیش از 425 نفر را مبتلا کرده بود. میزان مرگ و میر و مرگ و میر ناشی از این شیوع از آن زمان به دلیل شیوع اخیر در غرب آفریقا که در آن بیش از 10000 نفر جان خود را از دست داده اند، کاهش یافته است.

همیشه شناخته شده است که مهار شیوع ابولا ممکن نیست مگر اینکه موارد به سرعت شناسایی شوند، اما پیشرفت در اختراع آزمایش‌های تشخیصی سریع نقطه‌ای از مراقبت، حداقل تا زمان شیوع در غرب آفریقا، کند بوده است.

Wayengera از سال 2008 روی این تست تشخیصی سریع در نقطه مراقبت تحقیق کرده است.

او در جستجوی سرمایه نامه ای به دفتر رئیس جمهور نوشت و درخواست حمایت مالی کرد. او دو سال هیچ پاسخی دریافت نکرد. هنگامی که او سرانجام یکی را دریافت کرد، دفتر رئیس جمهور اهمیت تحقیقات او را برای دفاع زیستی اذعان کرد و متعهد شد که از او حمایت کامل کند. با این حال، درخواست های بعدی او برای تامین مالی بی پاسخ ماند.

Wayengera که دلسرد نشد، سپس به Grand Challenges Canada ، نهادی که توسط دولت کانادا تأمین مالی می‌شود، روی آورد. در سال 2013 به او کمک هزینه 100000 دلار کانادا اعطا شد. چالش های بزرگ کانادا مایل بود در صورت وجود تعهد مالی – با هر ارزشی – از سوی دولت محل سکونتش، یک میلیون دلار کانادا اضافی برای تحقیقاتش به او بدهد. تلاش‌های بعدی برای تأمین بودجه محلی دولت اوگاندا از طریق نامه‌های بعدی و فشار رسانه‌های اجتماعی ناموفق بود.

در یک چرخش نادر از رویدادها، و نشان دادن اعتماد به سرمایه گذاری خود، چالش های بزرگ کانادا به Wayengera و تیم تحقیقاتی او 1.5 میلیون دلار کانادا پیشنهاد داد. این احتمالاً به دلیل شیوع ویرانگر ابولا در غرب آفریقا و فراتر از آن بود. این کمک مالی به Wayengera و تیمش اجازه داد تا به تحقیقات خود ادامه دهند، که منجر به موفقیت شد.

میساکی واینگرا در آزمایشگاهش. عرضه شده است

بدون پشتیبانی از نوآوری

نوآوری می تواند رشد اقتصادی را تقویت کند. اما برای کشورهای در حال توسعه نیز به همان اندازه مهم است که از پیشرفت‌های نوآورانه محصولات بهداشتی مرتبط با بافت محلی حمایت کنند.

کشورهای کم درآمد باید مسئولیت فزاینده ای را برای تامین مالی سلامت خود، از جمله سرمایه گذاری در نوآوری و مالکیت معنوی، بر عهده بگیرند. نوآوری‌ها زمانی که فرصتی وجود دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نظر نمی رسد که این مورد در اوگاندا باشد.

دولت اوگاندا ادعا می کند که به علم و نوآوری متعهد است و این را با حمایت از دانشجویان علوم بر دانشجویان دانشگاه هنر نشان می دهد. اخیراً شهروندان را به میهن پرستی تشویق می کند. این کشور از شهروندان می خواهد که از طریق لایحه پیشنهادی میهن پرستی که هنوز در پارلمان مورد بحث قرار نگرفته، در هدایت توسعه ملی کمک کنند.

با این حال، اگر دولت اوگاندا به موقع به این دانشمند جوان کمک مالی می کرد، اوگاندا – و جهان – احتمالاً از یک آزمایش تشخیصی سریع برای ابولا در زمان شیوع بیماری در غرب آفریقا سود می بردند.

مشخص نیست که چرا دولتی که گفته می شود طرفدار میهن پرستی، طرفدار علم و نوآوری است و کشوری را اداره می کند که بارها دچار تب های خونریزی شده است، نمی تواند حتی یک سکه برای یک تست تشخیصی سریع ابولا سرمایه گذاری کند.

چگونه می توان از این در آینده جلوگیری کرد؟

اگر دولت اوگاندا بخواهد به سخنان خود صادق باشد، نوآوری‌ها برای سلامت و توسعه باید در دستور کار اولویت‌بندی در طول تخصیص منابع قرار گیرد.

باید بودجه محلی برای تحقیق و نوآوری وجود داشته باشد تا دانشمندان بومی انگیزه ایجاد کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *